Facebook Twitter





  • Organizatorzy
    PZM - ASN

    Auto Moto Klub Limanowa SOS PZMot

    Powiat Limanowski Miasto Limanowa Gmina Limanowa

     

    Gmina Słopnice Wojewódzka Małopolska Rada BRD

     

  • Partner główny
    Małopolska


    Tauron
  • Partnerzy
    Autoremo

     

    Autoremo

     

    Gold Drop

     

    ROWE Motor Oil

     

W kierunku nowych przepisów dotyczących Wyścigów Górskich

W sezonie 2018 obowiązywać będzie zmiana klasyfikacji samochodów startujących w wyścigach górskich wprowadzona przez FIA. Będzie ona opierać się na tzw. koncepcie Pf (‘Performance Factor’), czyli współczynniku wydajności.

 Wyścig górski jest jedną z niewielu dyscyplin w motosporcie, które mogą pochwalić się tak dużą popularnością. Weźmy na przykład średni poziom uczestnictwa w zawodach: zwykle zawody te gromadzą ponad 150 kierowców lub nawet 200 samochodów na linii startu. Magia tej dyscypliny nie przestaje zadziwiać; dla kierowców wyścig jest krótki, ale intensywny i wymagający, a dla publiczności jest unikalny ze względu na całą oprawę i różnorodność startujących samochodów. Wyścigi górskie nie są skrępowane standaryzacją samochodów, z jaką spotykamy się w innych dyscyplinach.

Dlatego też siła tego sportu może czasem okazać się jego słabością. Różnorodność startujących samochodów sprawia, że zasady są bardzo, a nawet ogromnie skomplikowane dla osób zaangażowanych w wyścig, w tym dla kierowców, organizatorów, kontrolerów, mediów oraz kibiców. To właśnie kibicom zrozumienie zawodów i ich klasyfikacji może sprawiać niemałą trudność.

Z jednej strony mistrzostwa w wyścigach górskich, które są oparte wyłącznie na kategorii homologacji (N, A, R, GT, itd.), tak jak Mistrzostwa Europy FIA, cierpią na brak samochodów dopuszczonych do startu, ponieważ obecnie producenci rzadko udzielają homologacji na swoje modele startujące w grupach FIA. Z drugiej strony unilateralna otwartość związków motorowych  i organizatorów na jak największą liczbę samochodów, co z pewnością gwarantuje ogromny udział zawodników, tworzy bałagan.

Dlatego też niektóre eventy łączą w sobie kilka konkurencji – na przykład na Mistrzostwa Europy składa się kilka mistrzostw krajowych lub regionalnych. Ponadto każda z tych konkurencji ma swoje osobne wyniki. Ten sam samochód może znaleźć się w różnych kategoriach i klasach zgodnie z wytycznymi konkurencji, w której aktualnie startuje.

POTRZEBNA REFORMA

Aby sprostać tej sytuacji, Komisja Wyścigów Górskich FIA, przy wsparciu Działu Technicznego, dokonała dogłębnej oceny, obierając sobie za główny cel rozwój takich zasad, które będą jak najbardziej praktyczne i możliwe do szerokiego zastosowania. Tak powstał projekt ‘Performance Factor’, w skrócie ‘Pf’. Jego główną zasadą jest stworzenie wspólnych ram technicznych umożliwiających włączenie jak największej liczby samochodów. Oprócz samochodów hybrydowych i elektrycznych dopuszczone będą wszystkie samochody z silnikami spalinowymi o pojemności mniejszej niż 6500 cm3, jeśli tylko spełniają minimalne standardy bezpieczeństwa określone przez obowiązujący obecnie załącznik J. Reguła ta pomoże rozstrzygnąć sprawę homologacji samochodów, u których ta homologacja wygasła, samochodów z pojedynczych pucharów lub (między)narodowych serii, włącznie z tymi zbudowanymi lub zmodyfikowanymi z pominięciem standardów obowiązujących w danych mistrzostwach czy serii itd. Pochodzenie samochodów lub poziom ich przygotowania czy modyfikacji nie mają znaczenia. Koncept Pf jest z założenia osiągalny. Ma być również praktyczny i łatwy do zmierzenia. Samochody będą klasyfikowane według stosunku czynników wagi i wydajności, w którym wydajność jest łatwa do zmierzenia i składa się z pięciu elementów: ciężaru, silnika, aerodynamiki, skrzyni biegów i konstrukcji podwozia.

Każdy zawodnik będzie musiał zastosować matematyczną formułę około trzydziestu wartości pobranych z jego samochodu. Będzie mógł to zrobić bezpłatnie przez aplikację internetową (w przyszłości aplikacja ta będzie dostępna również w telefonach). Ta matematyczna formuła wyliczy wartość odpowiadającą Współczynnikowi Wydajności Pf samochodu. Liczba ta zdeterminuje klasę, w której dany samochód musi wystartować. Zostanie ona zapisana w bazie danych dostępnej dla kierowców, organizatorów i kontrolerów. Jeśli pomiędzy dwoma zawodami kierowca dokona jakichś zmian w swoim samochodzie, będzie musiał po prostu zaktualizować dane techniczne swojego samochodu w bazie danych.

Dzięki temu klasyfikacja samochodów startujących w wyścigach górskich będzie znacznie uproszczona i ułatwiona. Zamiast rozszerzenia na 15, 20 lub 25 grup i klas, jak to ma miejsce dzisiaj, samochody będą pogrupowane na pięć lub sześć klas według ich wartości Pf bez obecnej niejednoznaczności. Ponadto odciążenie sędziów oraz większa swoboda regulacyjna, którą zapewnia koncept Pf idealnie pasuje do zwycięskiego ducha wyścigów górskich, w których kierowcy i teamy chcą wyróżnić się pomysłowością i oryginalnością w przygotowaniu samochodów.

Mocną stroną konceptu Pf jest to, że może on wspomóc prawdziwie nowatorskie podejście techniczne oraz wtłoczyć nowe życie w wyścigi górskie bez wykluczania samochodów obecnie startujących. Dzięki unikalnym ramom technicznym może nawet poszerzyć grono dopuszczonych samochodów w ramach pojedynczej konkurencji, co potencjalnie może stać się powszechnym  zjawiskiem, jeśli przyłączą się do tego wszystkie związki motorowe.

2018 rok będzie początkiem fazy próbnej konceptu w ramach Mistrzostw Europy wraz z ustanowieniem rzeczywistych klasyfikacji przy użyciu czynnika Pf podczas trzech zawodów FIA. Przy wszystkich pozostałych konkurencjach sezonu, urzędnicy FIA będą udzielać informacji organizatorom i lokalnym kontrolerom. Będą również zachęcać kierowców do wprowadzenia danych technicznych swoich samochodów do systemu, aby poznać wartość Pf oraz z czasem całkowicie przejść na nowy system klasyfikacji, co, mamy nadzieję, nastąpi w edycji Europejskich Mistrzostw w Wyścigach Górskich w 2019 roku.

Na tym etapie planowane jest wdrożenie nowego konceptu do tzw. zamkniętych samochodów – turystycznych, GT i tzw. silhouette cars, ale w przyszłości będzie możliwe zbadanie i wprowadzenie podobnej metody dla modeli jedno- i dwumiejscowych.

 

Web: www.fia.com/pf

Dodaj komentarz
  • Współorganizatorzy
    MORD Kraków MORD Nowy Sącz MORD Tarnów

    Szpital Powiatowy w Limanowej Limanowski Dom Kultury

    Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

  • Patron medialny
    TVP Sport TVP 3

      

    TVP Kraków RMF FM

      

    TV28 WRC Magazyn

      

    UMA GSMP